woensdag, februari 14, 2007

BASCO'S Week 4


Hallo iedereen,
Hierbij maak ik een kort overzicht omtrent mijn basco's van mijn eerste week stage.
1) Leraar als begeleider van de leerprocessen:
Mijn eerste week stage is heel belangrijk wegens de gerichte observatie en participatie die op haar beurt heel belangrijk is om in het verdere verloop van mijn stage zelf gerichte en gepaste activiteiten te kunnen voorzien. Ik maak tevens ook kennis met de verschillen tussen onze onderwijsculturen. Het belangrijkste wat ik hierbij kan melden is dat zowel Spanje als België hun voor- en nadelen heeft! Men kan altijd van elkaar leren. In Spanje is er siësta, dit zorgt ervoor dat de kinderen niet totaal uitgeput naar huis gaan. Maar in België is er dan weer meer structuur en discipline aan de orde wat ik trouwens heel belangrijk vindt.
2) Leraar als opvoeder:
Ik neem ook enkele taken op mij wat ik in België voor de kinderverzorgster zou bestemd zijn. Toch leer ik hier ook veel van bij. Ik kom zo ook dichter bij de kinderen te staan en creër zo een betere relatie met hen. Bij de siësta ben ik aanwezig en bij het middagmaal help ik hen.
3) Leraar als inhoudelijk expert:
Door de opgedane kennis die ik bij mijn observatie verwerf kan ik mij een beter beeld vormen bij het ontwikkelen van toekomstige activiteiten. Deze basiskennis is dan ook van belang om een deze stage tot een succes te kunnen brengen.
6) Leraar als partner van ouders en verzorgers:
Er is hier een heel nauw contact tussen de leerkrachten en de ouders. Ik als stagair wordt met evenveel respect begroet en benaderd. Ik probeer dan ook in mijn beste spaans hen te woord te staan.
7) Leraar als lid van het schoolteam:
Er is een heel harmonieuze relatie tussen alle leerkrachten. Het is leuk om in zo een team mee te werken aan een harmonieus geheel. Zoals reeds vermeld ben ik tevens van dienst tijdens de siësta en het middagmaal. Er wordt veel klasoverschrijdend gewerkt.
Volgende week zal ik meer vooral richten op de attitudes.
Tot dan,
Sofie Lagast