woensdag, maart 21, 2007

BASCO'S Week 9

Zo hierbij de basiscompetenties voor week 9!
Leraar als inhoudelijk expert:
3.1/ 3.2/ 3.3 > Deze week hebben we heel wat leuke dingen geleerd in de lessen. Ons lessenpakket bestaat uit verschillende soorten lessen. Games: Spelletjes (wat wij in beweging zien) Dance: Liedjes, dansen en notenleer en ritmes. (voor ons muziek) Drama: Op gebied van gevoelens, lichaamsverkenning, sociale contacten. (Muzische vorming met nadruk op emotionele en sociale ontwikkeling). Natuurlijk mogen we ook de Spaanse lessen niet vergeten. We leren hier dingen bij maar kunnen natuurlijk vanuit onze basiskennis al heel wat zelf realiseren. Wij moeten ook zelf een taak maken ivm met spelletjes in onze cultuur. Bij deze taak kunnen wij ons eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel.
Leraar als organisator:
4.4 > Gedurende de lessen werd ons er ook steeds op gewezen welk nut deze spelen hadden. Meestal had dit te maken met een bevorderend sociaal en emotioneel klimaat voor kinderen. Er werd ook steeds nadruk gelegd op de veiligheid bij de spelen. 4.1/ 4.2 >In onze lessen komt ook aanbod dat ieder spel dat met of door kinderen wordt gespeeld over een bepaalde structuur moet beschikken.
Leraar als lid van een schoolteam:
7.1 > Wij als erasmus- studenten plegen vaak overleg tijdens de lessen. We vormen een internationaal team. Tijdens de lessen wordt er veel gevraagd om samen te werken en soms worden we in groepen verdeeld wat de samenhorigheid tussen alle studenten bevorderd.7.2 > Wij moeten een taak maken voor Games waar we onze eigen spelletjes cultuur moeten beschrijven: de historie ervan, voorbeelden van 3 spelen met materiaal en 3 spelen zonder materiaal. Wij als trotse Belgen zullen het in het Frans proberen om zo ook eens onze tweede taal te oefenen.De taak mag ook in het Engels of in het Spaans gemaakt worden.
Leraar als partner van externen:
8.1 >Contacten leggen en communiceren met externen kan hier zeker ook van toepassing zijn. Men moet als internationale student veelal beroep doen op externen om bepaalde dingen te realiseren. Zoals als je een stierengevecht of een voetbalmatch wil gaan bezichtigen dan is het goed als je kan terugvallen op Spaanse vrienden die je advies geven over waar en hoe, hoeveel,… Ook onze internationale coördinator Maria José is de ideale persoon om je te helpen.

Leraar als lid van de onderwijsgemeenschap:
9.1/ 9.2 > Aan debatten zeker geen tekort. Wanneer je met allerlei internationale studenten samen bent komt vroeg of laat wel de vraag: En hoe is dit in jullie land? Dan wordt er natuurlijk gediscuteerd wat nu de juiste wijze. Meestal kom je dan tot de conclusie dat alle wijzen hun positieve en negatieve punten hebben. Het beroep van leerkracht komt meermaals ter sprake. Dit is nog meer frequent na de stage want nu kan men immers vergelijken met het Spaanse onderwijssysteem.